Permacomputing Workshop: een inleiding tot homebrew-hacken op de Nintendo DS
Je “oude” console is niet vergeten: laten we hem openmaken! Met behulp van je eigen code en hardware kun je de functionaliteiten ervan aanpassen, sleutelen en uitbreiden, wat je gaat doen in de workshop 'Inleiding tot Nintendo DS Homebrew Hacking'. We zullen ook onderzoeken hoe we de levensduur van onze consoles kunnen verlengen en ontdekken welke verborgen functies ze verbergen...
De workshop is voor iedereen toegankelijk en vooral geschikt voor mensen met interesse in “homebrew” hardware-hacking; om code of hardware-uitbreidingen voor invoer of uitvoer toe te passen of in te voegen. Voor deze workshop is het vereist dat de deelnemers beschikken over basisprogrammeervaardigheden en over elk type laptop. We gebruiken de Nintendo DS-console als basis en gemeenschappelijk platform; Als je er zelf een hebt, kun je deze op de dag zelf meenemen, maar het is niet verplicht.
🎮 Workshop programme & what you’ll learn
In de workshop leer je je eigen programma's voor de DS schrijven, inclusief de (touch)schermen, graphics, speakers, microfoon, multiplayer-mogelijkheden en allerlei andere rare uitbreidingen.
Het programma begint met instructies door workshoppresentator en CCU artist in residence Rein van der Woerd, gevolgd door break-outsessies in kleine groepen. Tijdens deze sessies werk je aan individuele of groepsprojecten en word je gecoacht door workshopmentoren en mededeelnemers.
Aan het einde van deze workshop heb je niet alleen een idee van de mogelijkheden die verborgen toepassingen van oude consoles bieden, maar heb je ook een werkproject dat je kunt blijven verkennen en eraan kunt sleutelen.
🔧 Requirements
Required: a laptop (any kind will do)
Required: basic programming experience
Optional: a Nintendo DS console
👨💻 De Artiest
Onze workshopleider Permacomputing is onze CCU Artist In Residence: Rein van der Woerd. Geïnspireerd door de psychedelische mindset gaat Rein op zoek naar ‘hippie-technologie’. In zijn residentie bij Creative Coding Utrecht doet hij onderzoek naar permacomputing: een filosofie die ecologisch en langetermijndenken toepast op computers. Door middel van praktische workshops en doe-het-zelf probeert Rein het digitale utopisme van Web 1.0 en de eerste golf van personal computers te herstellen.